"kill och tjej kläder"

nu kommer detta bli ett klagoinlägg så ni vet!

För ett tag sen så fick Yrla en klänning från sin farmor som hon hade hittat på loppis, en helt underbar klänning med massa bilar på. Yrla vart ju lyris för de va bilar på, hon älskar nämligen bilar och traktorer.
Men de går ju inte att få tag på "tjej kläder" med "kill motiv" på.
Jag gillar inte detta att de är tjej kläder på ena sidan åpojk kläder på andra, att de bara är kill kläder som har traktorer på kläderna å prinsessor eller hello kitty på tjejerna.

Vart kan man få tag på en klänning eller blus eller kjol i dagens affärer med bilar eller traktorer på?
jag får väl köpa hem tyg själv å sy en kjol med bilar på!

Hur är ni med allt detta? Tycker ni automatisk att tjejer ska ha hello kitty å killar bilar? ska de va rosa å blått?

Jag hade några rosa kläder till Yrla hon va liten men även mycket blått, hon själv älskar grönt och lila, de är de hon väljer om hon får välja själv.
Noel har fått ärva en hel del kläder av Yrla i alla dess färger, även rosa. Men Noel e väldigt fin i orange å rött för han e så mörk, och Yrla e jätte fin i turkost då hennes ögon e isblå.
Jag vill gärna inte sätta ett kön på kläder, ja tycker byxor e byxor vilken färg de än har!

Bild tagen från google

Kommentarer
Postat av: Pappan Anders

Min dotter kommer troligen oxå gilla bilar och få ärva kläder från sin storebror. Jag tycker färger passar alla, mer eller mindre, oavsett kön.

De e något för designers att ta till sej. Gör fler kläder som e unisex, t.ex en lila tröja med en snygg corvette på och tröjan ska inte va insvängd i midjan eller konstigt tajt.

Ha De!

2012-01-21 @ 17:40:49
Postat av: Diana -2barns mamma från Finland

det är ju upp till var o en vad man vill använda..

eddi har använt av alla färger utom rosa o det pga han inte gillar rosa..

oliwia använder massor me olika färger, favvofärgerna varierar..



tycker inte heller man måste lägga enbart rosa på tjejer o blått på killar..

lika snyggt kan rosa va på en kille som blått el grönt på en tjej, handlar ju on personligheter o egna färger

2012-01-21 @ 19:11:55
URL: http://livetitrollywood.blogspot.com
Postat av: carin

Har du varit på meandi party?? dom har mycket unisex kläder där. jättefina!!

2012-01-21 @ 20:47:47
Postat av: Melissas Prinsar

tror de är mer "okej" eller va ja ska säga att tjejer har "killkläder" än att pojkar har "tjejkläder" ja skulle ju tex aldrig sätta på mina grabbar en kjol,klänning men en tjej kan ju ha skjorta eller lite "tuffare" kläder från killavd i affären



men sen tror ja att de är väldigt mkt va man tycker och gillar själv vissa blandar ju färger hej vilt och vissa kör bara blått och rosa =)

2012-01-22 @ 10:02:24
URL: http://www.melissasprinsar.com/
Postat av: Emma - Mamma till Viggo och Melker.

Ja, häftigt om det hade funnit lite mer klänningar med bilar och sånt på :) Annars är jag inte mycket för just kläder med tryck (även om barnen har en del såna plagg), gillar med randigt och basplagg, tycker tex. inte om kläder med spiderman, hello kitty, askungen osv... Men ibland hittar man vissa plagg som är rätt fina fast dom har tryck... Ja, jag köper helt enkelt sånt jag tycker är fint och passar på mina pojkar, sen spelar inte färger någon roll :) Tycker flickor i coola plagg är supersöta... Tex. om du tänker Shilo (Bra pitt och angelinas dotter), hon klär sig i en väldigt cool stil som hon valt själv, det är ballt :) Jämfört med tex. Suri (tom och katies dotter), som klär sig i märkesklänningar och klackskor...

2012-01-22 @ 12:34:33
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: Lynn

Jag håller med dig till 100% i den punkten!

2012-01-22 @ 18:20:59
URL: http://lillafagel.blogg.se/
Postat av: alex

Är det en pojke som använder kläderna, ja då är det pojkkläder oavsett färg!...och vice versa såklart;)



Finns många märken som mer satsar på BARNKLÄDER t.ex villervalla och me & I



JNY design är också ett sånt märke! Just nu har de en jättefin fordonsklänning i deras sortiment. REA just nu med!

kolla på den till yrla, tror hon skulle älska den:)



http://shop.textalk.se/se/article.php?id=5085&art=6399499

2012-01-22 @ 20:39:31
URL: http://spyfrugan.blogg.se/
Postat av: Rosanna

Finns många åsikter om detta och min åsikt är :



Barn ska vara barn, dom ska inte betraktas som kön. En flicka i killkläder är Cool, men man får inte säga söt om en pojke????? Löööjligt.



Min son klär i rosa som folk säger är en tjejfärg, han klär även i lila å ljusgrön. Vad är gul till egentligen? en pojke eller tjej? Alltså dom som sätter såna stämplar. Min son gillar dockor å får höra att han kommer att bli bög. Tror knappast att de har med dockorna att göra om han blir det eller ej. Nej detta har bara gått till överdrift allt, låt barnen ha vad dom vill. Å en pojke kan visst ha klänning.de är ett barn. Sjukt söt klänning var de som du visade på bilden :) skulle passa Yrla.

2012-01-25 @ 17:20:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0